Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Jos in de VS
Jos in de VS
Publicité
Jos in de VS
Archives
15 septembre 2006

Tucson, een maand na aankomst

Ik ben hier nu iets meer dan een maand. Geloof het of niet maar ik heb al 4 weken college achter de rug. Sinds ik ben aangekomen ben ik naar Phoenix/Scottsdale, Las Vegas en de Grand Canyon geweest, en ben ik een berg van 2800 meter opgefiets. Hoe dan ook, het lijkt me wel zo toepasselijk om in m'n eerste verhaaltje wat te vertellen over het alledaagse leven hier.

google

Ik woon net buiten campus, wat echt gigantisch is, onvergelijkbaar met nederlandse universiteiten. Het is een soort van stad in een stad. De universiteit heeft bijvoorbeeld zijn eigen 'mall', waarin je dus vrolijk kan gaan winkelen, of bij een van de tig fastfoodtentjes kan gaan eten. Alles wat niet op campus is, maar wel in de buurt is ook gericht op de universiteit, dus aan de rand van campus heb je ook veel eettentjes, winkeltjes en kroegen. Als ik de straat oversteek zit ik dus op campus. Nou is dat wel een 6-baans weg. Het is niet een snelweg ofzo, het is gewoon een 6-baans weg, dat is hier heel normaal, iedereen heeft namelijk een auto (behalve ik). Nou hebben ze het me wel wat makkelijker gemaakt door een tunneltje te maken onder die weg, waar ik doorheen kan fietsen, dat is dan wel weer lief.

AZ_371

Ik woon recht naast de Mac, altijd handig als je niet ver wilt lopen voor je ontbijt, vreemd genoeg gaat deze MacDonalds 's nachts dicht. Moet een van de weinige zijn. De 7-eleven tegenover de straat (waarvan je zou denken dat de openingstijden 7 uur tot 11 uur zouden zijn) is wel de hele nacht open. Tegenover de straat zit ook Taco Bell, daarnaast Wendy's en daartegenover zit Subways, ik hoef dus niet te verhongeren. Naast de Mac zit een bank, waar ik kan pinnen. Ik had niet verwacht dat ik naar een of ander uithoek zou moeten fietsen om mijn pinpas te gebruiken maar dat kan gewoon naast de deur. Het is hier trouwens doodnormaal dat een bank ook een 'drive-thru' heeft, sterker nog, ik heb nog niet één bank gezien die geen drive-thru heeft. Die amerikanen zijn te lui om uit hun auto te komen denk. Ze hebben hier ook drive-thru apotheken, drive-thru slijterijen, drive-thru starbucks, er komt geen eind aan.

Ik heb maandag tot en met vrijdag college, maar aangezien het vak dat ik op maandag en vrijdag heb erg makkelijk is, en alle toetsen en huiswerkopgaven op woensdag zijn, wil het nog wel eens gebeuren dat ik deze dagen mis. Dinsdag en Donderdag heb ik 3 colleges, waar ik minder makkelijk onderuit kan komen.  Het is hier wel net iets anders als in Nederland, ik zit nu al midden in allerlei opdrachten, essays en midterms. Je uiteindelijke tentamen telt vaak ook maar voor 25% mee. Het voordeel daarvan is dat als je alles redelijk doet, dat je ook makkelijk een goed cijfer haalt, het nadeel is dat ik het nu al best druk heb soms. Gelukkig zijn m'n vakken over het algemeen wel interessant. O ja, lessen zijn hier of een uur en een kwartier of vijftig minuten. Geen 2 uur of 3 uur dus. Dat is ook wel een aangenaam verschil. Ik heb les in 2 verschillende gebouwen, allebei ongeveer 5 minuten fietsen:

AZ_372
Dit is het economie en management gebouw.

AZ_375
en dit is een soort van algemeen gebouw, ik weet het niet precies.

AZ_387

Goed, zoals ik al zei, ik woon net buiten campus, Babcock Inn heet het, voor insiders 'the Cock'. Het was vroeger een motel, dat valt ook nog wel te zien. Ik woon op de 2e verdieping, dat heet hier 3e verdieping, kamer B307. Ik woon in een tweepersoonskamer, met een grote leef/slaapkamer, een badkamer en een soort van klerenkastkamer. Het is vrij ruim, zeker in vergelijking met andere 'dorm's'. En ik heb gewoon m'n eigen bedje (geen stapelbed) en een eigen bureautje. M'n huisgenoot heet Antonio, hij komt uit Mesa (vlak bij Phoenix) en hij doet pre-pharmacy. We kunnen redelijk met elkaar opschieten, hij luistert veel naar the mars volta en coheed, dus daar kan ik me wel in vinden. Voordeel van dit gebouw, afgezien van de fastfoodtenten heel dichtbij, is dat we een zwembad hebben. Hier dan maar even een foto, om wat jaloezie op te wekken. Eigenlijk is het hier geen overbodige luxe. Ookal is het al aan het afkoelen, het is hier overdag nogsteeds 33 graden.

AZ_369

Het gebouw bevalt me wel. Je hebt bijvoorbeeld wel een gezamelijke tv-kamer en was-kamer, maar geen gezamelijke douches of wc's. Het uitzicht is trouwens ook niet slecht. Tucson is aan alle kanten omringd door bergen, waardoor we vaak wel mooie zonsondergangen hebben.

AZ_064

Aangezien alles hier ver uit elkaar ligt, Tucson is een van de meest uitgespreide steden in de VS, en waarschijnlijk dus ook wel in de wereld, was een van de eerste dingen die ik hier kocht een fiets. Een mountainbike van 100 dollar bij Target vandaan. Niet slecht, dacht ik, tot de dag nadat ik hem had gekocht de achterrem er vanaf viel. Kan gebeuren denk je dan, dus ik nieuwe remmen gekocht en erop gezet. Paar dagen later, lekke band, kan gebeuren denk je dan, misschien ergens overheen gereden ofzo. Een week later begint het pedaal er af te vallen. Kijk, dan heb ik het wel een beetje gehad, dat hoort niet te gebeuren als je net een fiets heb gekocht. Dus ik boos terug naar Target, helemaal klaar om met ze in discussie te gaan om m'n geld terug te krijgen. Dus ik loop naar binnen en zeg 'i would like to return this'. Het target-vrouwtje kijkt me aan, stelt niet één vraag en geeft me m'n geld terug. Leve de customer service. Dus ik naar de volgende flut-winkel, Walmart, wel te verstaan, om een nieuwe fiets te kopen. Deze was iets duurder, 150 dollar, maar het is een racefiets, dus ik kan er ook echt tochtjes mee maken, en hij is nogsteeds heel. Trouwens deze foto is op een berg gemaakt, dat je niet denkt dat we dat soort bomen hebben in Tucson, dat is alleen als je 2km omhoog rijdt. In tucson heb je alleen cactussen en grind.

AZ_218

Hoe zijn de mensen hier?
De gemiddelde jongen hier gaat meerdere keren per week voor een 'work out', en noemt dat liever 'pumpin' iron', maar doet niet aan een echte sport. Hij gaat in ieder geval één keer per week naar een 'keg-party' waar je ondersteboven met een slangetje uit een vat bier drinkt (ik twijfel of de pis die de amerikanen bier noemen hierdoor beter gaat smaken, maar ik zou zeggen, alles is het proberen waard). Als ik hem vertel dat ik in Amsterdam woon, is zijn eerste reactie: 'Dude, you must smoke a shitload of weed'
Het gemiddelde meisje hier zit in een sorority, wat betenkt dat ze de hele dag of met een paar griekse letters op haar t-shirt, of met een paar griekse letters op haar kont in de rondte loopt. Ze rijdt al vanaf haar 16e in een Ford Mustang die ze van haar pappie heeft gehad en als ik haar vertel dat in Amsterdam woon, zijn zonder twijfel de eerste drie woorden uit haar mond: 'oh my god', gevolgd door een vraag over hoe het is om in Duitsland te wonen.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er hier geen leuke, interessante, enigzins intelligente mensen in de rondte lopen. Dat zijn alleen geen amerikanen. Haha, nee hoor, sommige amerikanen zijn best aardig en intelligent, maar voorlopig kan het nog het beste vinden met de andere buitenlanders.
Zo, nu hebben jullie een beetje een idee van hoe het hier is, ik zal proberen vanaf nu jullie op de hoogte te houden. Ik heb al regelmatig foto's op internet gezet, de link staat links tussen de links (eindigen met een woordgrapje is onvermijdelijk)

Groeten Jos
az_236

Publicité
Publicité
Commentaires
M
He Jos,<br /> <br /> Leuk om je weblog te lezen man, jammer toch dat de stereotypes over amerika altijd waar blijken te zijn :)<br /> He ik hou je log in de gaten<br /> <br /> mzl, Martin
A
Hey Jos,<br /> <br /> its nice to read and see a bit of your life. AWESOME! did i just see Americans playing stupid rugby-like game and beating up each other? I am going back to drink my meia de leite.<br /> <br /> Groetje uit Portugal<br /> <br /> Ãkos
J
Heb moet dus mooi zijn daar in dat commentaire of hip ofzo weet ik het niet heb dus :P
J
Hehe eindelijk is wat om te lezen :P Vind vooral je banner heb moet nog ff kijken hoe ik dat doe :P En of ik ook zoiets in paint kan maken.. Maarja meeste al gehoord he :) Ik kan alleen maar zeggen, het gedrag van die amerikanen komt me heel erg bekend voor.. Voor de rest jos... What's the name of the game???? SLAPS!!!!!! What's the objective???? GET FUCKED UUUUUPPPPP!!!!! chug chug chug chug chug chug chug chug chug chug chug chug chug!!!! OMG yeaaahhhhh I'm so fucked uuuuuuupppppp!!!! I feel like shooting my gun yeaahhh!
M
Hey jos!!<br /> nou zo te lezen heb je het daar wel naar je zin:) en gelukkig heb je een kamergenoot met een goeie muziek smaak en niet een gangteer rapper die de hele dag naar 50 cent luister!<br /> he maar check ook mij blog! loop nu stage bij de woningsticting dus dat is wel ene heel avontuur ;) <br /> <br /> Hou die rust!!<br /> <br /> http://autocadenkoffie.canalblog.com/
Publicité